Przejdź do treści
Strona główna » Nowy terminal kontenerowy w Świnoujściu. Niemcy dają zielone światło dla ogromnej inwestycji.

Nowy terminal kontenerowy w Świnoujściu. Niemcy dają zielone światło dla ogromnej inwestycji.

Według planów inwestorów w Świnoujściu zostanie uruchomiony nowy terminal kontenerowy na początku 2028 roku, otwierając tym samym polskie porty na największe kontenerowce. Inwestycję o wartości około 600 mln euro realizować będzie belgijsko-katarskie konsorcjum, złożone z firmy Deme Concessions z Belgii i katarskiego przedsiębiorstwa QTerminals. To pierwsza inwestycja Katarczyków w regionie. Decyzję o budowie nowego terminala poprzedziło rozwianie obaw Niemców, którzy wcześniej blokowali projekt z powodów zarówno ekologicznych, jak i turystycznych. Jednakże, po przeprowadzeniu postępowania transgranicznego, w którym uczestniczyły niemieckie władze samorządowe, europosłowie oraz organizacje ekologiczne, udało się osiągnąć porozumienie.

Kto zbuduje terminal?

Belgijsko-katarskie konsorcjum, podpisało 10 lipca przedwstępną umowę z Zarządem Morskich Portów Szczecin i Świnoujście. Umowa przewiduje 30-letnią dzierżawę terenów w porcie zewnętrznym w Świnoujściu, a roczna zdolność przeładunkowa terminalu ma wynieść dwa miliony TEU. Wpływ na polskie porty morskie Budowa głębinowego terminalu kontenerowego w Świnoujściu ma zasadnicze znaczenie dla pozycji polskich portów morskich na rynku bałtyckim. Obecnie głębokowodny terminal Baltic Hub w Gdańsku jest jedynym portem w Polsce zdolnym obsłużyć największe statki kontenerowe. Pozostałe porty pełnią funkcję feederów czyli portów dla mniejszych statków , które transportują kontenery z lokalnych portów do głównych hubów morskich, ułatwiając dystrybucję ładunków w globalnym systemie handlu morskiego, takich jak Hamburg.

Inwestycja w Świnoujściu zmieni tę sytuację, umożliwiając obsługę statków o długości nawet 400 m i szerokości 60 m. Budowa drogi dojazdowej, torów kolejowych oraz transport wodny zapewnią dostęp do terminalu. Koszty inwestycji Koszty budowy trzonu inwestycji, szacowane na około 600 mln euro, poniesie zagraniczny inwestor. Polska strona finansuje budowę części umożliwiającej dostęp, w tym toru wewnętrznego podejściowego, obrotnicy, torów kolejowych, drogi oraz mediów takich jak energia elektryczna czy woda.

Inne inwestycje w portach w Szczecinie i Świnoujściu

Projekt terminalu kontenerowego to jedna z dziesięciu inwestycji realizowanych obecnie w portach w Szczecinie i Świnoujściu. Orlen rozpoczął budowę terminalu instalacyjnego dla morskich farm wiatrowych, a niedawno zakończyły się prace nad nowym terminalem promowym. Wszystkie te inwestycje są zgodne z przyjętą strategią do roku 2030, a realizacja przebiega zgodnie z harmonogramem. Inwestycje te mają zdecydowanie wzmocnić infrastrukturę portową Polski, czyniąc ją konkurencyjną na europejskim rynku morskim.

Korekta: Kamila Szymczak

Dodaj komentarz

Skip to content