10 wydarzeń, ponad tysiąc uczestników, 75 000 zł w puli. Tak prezentuje się oferta, którą prezentuje platforma Econverce – przełomowa inicjatywa mająca za zadanie wprowadzić na rynek start-upów początkujących, młodych ludzi.
Podczas Econverse przedstawicieli wystawiły zarówno renomowane, szeroko znane firmy, takie jak Allegro, mBank czy Antal, ale także i różne start-upy. Pieczę nad przedsięwzięciem objęły też Synerise, Stanford Club of Poland czy, przede wszystkim, Akademia Leona Koźmińskiego. Przygotowane przez nich wsparcie dostarczyło uczestnikom dodatkowych wrażeń i inspiracji.
Na ich stronie znajdziemy też Econtest – darmowy test do sprawdzenia swoich zdolności przedsiębiorczych i rewidujący nasze zdolności interpersonalne. W przejrzysty i łatwy sposób możemy dzięki temu rozpoznać się w naszej aktualnej świadomości w tym zakresie.
Trudno jednak rozpisywać się nad celem platformy Econverce bez rozmowy z kimś, kto jest bliżej spraw technicznych i organizacyjnych. Porozmawiam dziś z Janem Bęczkowskim, ambasadorem platformy Econverce, a prywatnie posłem na Sejm Dzieci i Młodzieży XXVIII kadencji i wiceprzewodniczącym Młodzieżowego Sejmiku Województwa Mazowieckiego.
Wywiad przeprowadzono w formie zdalnej. Korekta: Kamila Szymczak
Łukasz Cieśliński: Witaj, Janie! Na początku ciśnie mi się na usta proste pytanie — jak to się stało, że zostałeś ambasadorem platformy Econverse! Skąd się o niej dowiedziałeś i jak długo zajęło Ci zastanowienie się nad przyjęciem propozycji?
Jan Bęczkowski: Historia współpracy z Econverse rozpoczęła się podczas mojego wyjazdu na Mazury. Pewnego dnia przeglądałem Facebooka, gdzie natrafiłem na post promujący rekrutację do zespołu ambasadorskiego Econverse. Bez większego namysłu postanowiłem aplikować. Wypełniłem wniosek zawierający list motywacyjny z moim doświadczeniem. Po kilkunastu dniach otrzymałem informację zwrotną o zakwalifikowaniu się na posadę ambasadora. Było to dla mnie wielkie wyróżnienie, ponieważ wcześniej próbowałem dostać się na event Econverse Cup, a teraz sam mogłem promować to wydarzenie.
ŁC: Jaka idea Econverse przyświeca Ci najbardziej?
JB: Przede wszystkim Econverse jest programem wspierającym rozwój przedsiębiorczości wśród młodych, ambitnych ludzi. Wzięcie udziału w Econverse Cup, Warsaw Startup Club czy Pitch Contest Night pozwoli na zdobycie dużego doświadczenia w prowadzeniu własnego biznesu, czy wejście w świat start-upów. Oprócz tego uczestnicy poznają siebie nawzajem, tworząc przyjaźnie na długie lata. Ponadto, Econverse stawia na innowacyjną formułę: Econverse to swego rodzaju gra biznesowa. Uczestnicy zgłaszają się, wypełniając Econtest – autorskie narzędzie, które przyporządkowuje uczestników do jednego z typów osobowości biznesowej: Strateg, Menedżer, Sprzedawca, Komunikator, Analityk; czy wyrównanie szans – uczestnicy Econverse, bez względu na wiek i miejsce zamieszkania, startują z tego samego poziomu. Poznają swój zespół dopiero w ramach procesu rekrutacji, co pozwala tworzyć zupełnie nowe relacje, które przekładają się na przyjaźnie na całe życie, a także nowe projekty.
ŁC: Powiedz nam proszę, w jakich kategoriach/sektorach wymienionych przez Econverse można się sprawdzić i aplikować do programu?
JB: W tym roku w ramach Econverse Cup można wspólnie z zespołem realizować własny start-up w kategoriach takich jak: Future of Work and Education, Fintech, E-commerce Sustainability, Lifestyle oraz Industry 4.0. Każdy z tych sektorów jest ważnym elementem w dzisiejszym świecie, co tylko pokazuje, że inicjatywa Econverse idzie wraz z zmieniającym się światem.
ŁC: Czy w projekcie uczestniczą jedynie polscy przedsiębiorcy i uczelnie? Opowiedz nam proszę, jakie podmioty wchodzą w skład Econverse.
JB: Econverse tworzą studenci topowych uczelni zagranicznych, jak Harvard, LSE czy Oxford oraz polskich np. Akademia Leona Koźmińskiego. Ponadto Econverse współpracuje ściśle z wieloma innymi podmiotami w tym: BLIK, OTCF, Allegro, Google For Startups, Baker McKenzie czy inCredibles Sebastiana Kulczyka.
ŁC: Wciąż trwa rekrutacja do programu. Czy możesz zdradzić nam, jak wiele osób złożyło swoje aplikacje i jakie sektory są oblegane?
JB: Rekrutacja trwa do 30 września bieżącego roku. Po zakończeniu poinformuje, ile osób się zgłosiło.
ŁC: Od 20 października aż do 10 listopada będą trwały eliminacje regionalne w największych polskich miastach. Czy możesz zdradzić, na czym będą polegać?
JB: Zgadza się, eliminacje będę odbywały się od 20.10-10.11 w czterech miastach: Warszawie, Krakowie, Gdańsku oraz Wrocławiu. Podczas tych regionalnych rozgrywek, uczestnicy, którzy pozytywnie przeszli proces rekrutacji zostaną podzieleni na kilka grup. Każda grupa będzie miała za zadanie stworzyć swój własny start-up w określonym sektorze, np. grupa A tworzy start-up w sektorze Future of Work and Education. Następnie podzieleni uczestnicy rywalizują pomiędzy sobą, poprzez prezentacje stworzonych start-upów i zdobywaniu “punktów” przyznawanych przez jury. Najlepsze pomysły przechodzą do finału, który odbywa się w Warszawie!
ŁC: I już na sam koniec — czego możemy spodziewać się po wielkim finale, który odbędzie się 15 grudnia w Warszawie?
JB: Sam nie wiem (śmiech). Na pewno wiele emocji, super pomysłów i niezapomnianych przeżyć.
ŁC: Bardzo dziękuję Ci za rozmowę. Życzę pomyślności w karierze zawodowej oraz dalszych sukcesów jako ambasador marki Econverse!
Bardzo ciekawy artykuł! Jan Bęczkowski opowiada o swojej platformie Econverce i podpowiada, jak zacząć przygodę ze start-upami. Ważne jest, żeby mieć pomysł, ale także solidny plan i znajomość rynku. Cieszę się, że takie inicjatywy w Polsce zyskują coraz większą popularność. Świetne źródło inspiracji dla wszystkich, którzy marzą o własnym biznesie!
Bardzo interesujący artykuł! Cieszę się, że mogłem dowiedzieć się więcej o platformie Econverce i jak zacząć przygodę ze start-upami. Jan Bęczkowski zaprezentował nam świetną wizję i poradnik, który może być bardzo pomocny dla osób, które chcą rozpocząć swoją własną działalność. Bardzo doceniam także fakt, że autor podzielił się swoimi doświadczeniami i praktycznymi wskazówkami, które z pewnością mogą ułatwić proces zakładania i rozwijania start-upu. Zdecydowanie polecam ten artykuł wszystkim, którzy marzą o własnym biznesie!