Przejdź do treści
Strona główna » Mistyczny wojownik rytmu, czyli o Shackletonie słów kilka

Mistyczny wojownik rytmu, czyli o Shackletonie słów kilka

Sam Shackleton, lepiej znany pod pseudonimem Shackleton, to angielski producent muzyki elektronicznej i założyciel wytwórni płytowej Skull Disco. Przez lata brał udział w różnych projektach muzycznych, grając w zespołach punkowych jako nastolatek, a później występując w duecie tanecznym z Earlem Fontainelle (znamy jako Vengeance Tenfold). Po raz pierwszy zaczął produkować muzykę na komputerze w 2003 roku. Mniej więcej w tym czasie Shackleton stawał się coraz bardziej zaznajomiony z grime i dubstepem poprzez regularne wizyty z Laurie Osborne (znanym również jako Appleblim), Necta Selecta i Engine Room na klubowych nocach FWD.

Sam Shackleton. Autor zdjęcia: Cezary Przybyłowski

Pierwszym wydawnictwem Shackletona był utwór zatytułowany „Stalker”, wydany przez Mordant Music w 2004 roku. Utwór został później odebrany przez Rough Trade Records i umieszczony na ich kompilacji “Best of 2004”. Połączenie wydania Rough Trade i „zobaczenie, że ludzie tworzą interesującą muzykę basową” skłoniło Shackletona do stworzenia wytwórni płytowej Skull Disco z Appleblim w 2005 roku. Nazwa wytwórni została zainspirowana książką, którą Shackleton czytał, a jej treść opisał jako „dzieło o plemieniu z Kamerunu, które wykopało szczątki swoich przodków, aby mogło cieszyć się oglądaniem uroczystości, podczas gdy żyjący członkowie plemienia grali muzykę, tańczyli i wkurzali się”. Shackleton był pod wrażeniem utworu Appleblim „Mystikal Warrior” i pojawił się na pierwszym wydaniu Skull Disco, podwójnej stronie A z utworem Shackletona „I Am Animal” na drugiej stronie. Wkrótce potem Shackleton stworzył nieistniejące już kluby Skull Disco w Londynie.

W 2008 roku Shackleton i Appleblim pożegnali się z wytwórnią Skull Disco po dziesięciu wydaniach winylowych. W tym samym roku Shackleton przeniósł się do Berlina. W 2009 roku Shackleton wydał swój debiutancki album “Three EPs” w Perlon. Album był pierwotnie przemyślany jako trzy oddzielne wydania i został wydany na trzech 12-calach. W 2010 roku Shackleton wydał Fabric 55, studyjny mix oparty na poprzednim występie w Fabric. Było to czwarte wydawnictwo Fabric, które zawierało zestaw w całości złożony z własnego materiału artysty. W 2011 roku Shackleton współpracował z Pinchem przy albumie Pinch & Shackleton, wydanym przez Honest Jon’s Records.

Styl muzyczny Shackletona był w przeszłości opisywany jako mieszczący się w dubstepie, garage i techno, ale jego muzyczna paleta w wydawnictwach z 2010 roku wywodzi się z minimalizmu, musique concrète i dark ambient. Słynął z „intensywnego mroku atmosferycznego” oraz poczucia „napięcia i paranoi”. Jego brzmienie czerpie z szerokiej gamy muzyki świata, w tym wpływów afrykańskich, arabskich i indyjskich. Shackleton stwierdził, że niekoniecznie jest to zamierzone, mówiąc: „Nie odwołuję się celowo do muzyki afrykańskiej ani bliskowschodniej; po prostu używam dźwięków, które lubię i bitów, które brzmią dobrze dla moich uszu”. Artysta najbardziej znany jest z utworów “Blood On My Hands”, “Hamas Rule” i “Death Is Not Final”, odwołujących się do napięć polityczno-kulturowych pomiędzy Bliskim Wschodem a światem zachodnim. Shackleton wystąpił w Warszawskim klubie Pruderia 6 lipca 2007 roku. Artystę supportował wtedy setem didżejskim Mac HD, czyli Maciek Sienkiewicz. Zdjęcie Shackletona za konsoletą zrobiłem ja, obecny na koncercie.

Okładka albumu “Fabric 55”

Dodaj komentarz

Skip to content